Alla inlägg under december 2013

  

  

Ja, åtminstone den sista veckan har det bara varit en massa kalas och bjudningar hela tiden. Himla kul och massor av god mat har vi blivit bjudna på. Och vi blir bara bättre och bättre på att uppvakta värdfolket och be om att få hjälpa till med disken. Och det är väldigt få som kan motstå dessa erbjudanden, faktiskt. På det sättet tycker jag att det är bättre när vi blir bortbjuden än när vi är hemma. Det är också himla mycket roligare att leka med andras saker än med våra egna. Men ibland är det svårt att hinna med allt kul. I går kväll till exempel, då fanns det så många fina pipleksaker att prova och en massa annat spännande också, så även om jag stoppade munnen full med grejer så fanns det fler... Och eftersom jag inte hittade ordentligt var jag tvungen att springa runt och leta efter bra gömställen så ingen annan skulle komma på att ta sakerna före mig... Det svåraste var egntligen att gömma grejerna för husets egen hund. Hon hittade ju överallt. Men hon var inte lika intresserad av sakerna som jag var. Hon var mer intresserad av att få ha sin flock i fred så hon lät mig hålla på med sakerna ganska ostört. Ända tills jag satt och gullande med hennes matte en stund. Då blev det fart minsann! Då sprang hon och hämtade en av de finaste pipisarna och så kom hon och retades med den i munnen. Och jag kunde ju inte låta bli... Så jag sprang efter henne... Men oj, så lurad jag blev! Då släppte hon grejen och sprang till sin matte istället! Vilket fult trick!!!


Nu ska vi snart iväg på nästa fest. Långt ut på landet ska vi åka och hälsa på flera hundkompisar och åtminstone en som är lika fint svartvit som jag. Det ska bli jätteroligt! Gott nytt år önskar vi till alla våra vänner och bekanta! 

Festprissen Koy

Oj, oj, oj så trött jag är! Flera dagar i rad med en massa släktingar och vänner, både två- och fyrbenta är riktigt jobbigt. Här gäller det ju att vara alert hela tiden! Annars finns det ju risk att man missar nåt, till exempel en chans att bli klappad och kramad. Och den risken vill jag inte ta!!! Dessutom gäller det att hålla koll på all konkurrens. I går kväll till exempel, då var det hårt. Då var vi fyra tvåbeningar och tre hundar och alltså fanns hela tiden möjligheten att kunna komma först till den som för tillfället inte var upptagen. Och konkurrensen om mattarna var stenhård, så det gällde att ligga standby och ta första bästa tillfälle när det bjöds. Men jag har faktiskt lite svårt för att andra är intresserade av min matte, även om jag för tillfället är upptagen hos någon annan. 


Och idag har jag haft fullt upp med att hålla koll på en jättekonstig vit pälsboll Som bodde där vi var på besök. Den morrade. Men bara när jag kom nära. När jag var en bit ifrån låg den bara still och tittade på mig men så fort jag närmade mig började den morra. Mycket märkligt. De allra flesta brukar ju göra nåt mer - som att klösa eller fräsa eller springa. Men inte den här. Den bara låg och morrade och när jag gick därifrån en liten stund så förflyttade den sig. Sen låg den still och morrade igen. Men jag var ju tvungen att lämna den lite då och då för att få kramas lite och bli klappad av husets tvåbeningar också, så det var lite svårt att ha koll hela tiden. Men vet ni vad? När jag kom tillbaka och provade att gå ännu närmare den där pälsbollen, då var det bra nära att jag blev till-klappad även där;)

Välklappad Koy

När juldagsmorgon glimmar jag vill till skogen gå.... Och räven raskar över tomten. Ja, den jag såg var inte Tomten! Hur kom han in? Den är ju min! Jag sjunger vallhundens visa! .... Och så byter vi tonart och melodi igen...Men räven slank ur näven! Och lika glad för det är jag - men gladast är nog räven! 

Allsångsledare Koy 

Vilka påhitt! Hon pysslar och donar och ställer till! Man känner ju knappt igen sig längre. En helt ren filt har hon lagt på min soffa och tagit min gamla filt och stoppat i tvättmaskinen. Min mysigaste liggplats är förstörd!!! Nu luktar det av nån konstig blomdoft och det finns inte ett enda hundhår på den här filten. Detta måste åtgärdas. Så här kan vi inte ha det! Så direkt efter morgonluftningen hoppade jag upp och ålade runt på rygg i hela soffan. Mååååånga, låååånga ålningar så det fastnade både lukt och min päls på den nytvättade filten och dessutom puffade jag kuddarna som jag vill ha dem istället... Men dagen utvecklade sig till det bättre. Det kom hem en massa familjemedlemmar samtidigt. Såna som vi inte ser så ofta också. Det tycker jag är perfekt för det innebär att det finns många att gosa med och många som klappar på mig hela tiden. Och jag har delat ut en himla massa kramar också, till alla som velat ha mig i knät en stund. Det här är vad jag kallar en riktigt god jul! 

Tomtenissen Koy


Nu är hon lite märklig igen, min matte. Lite skum tycker jag. Ja, det gäller faktiskt min husse också. Kanske är det nåt smittsamt? I morse satte de igång och plockade fram en massa grejer som de ställde ut överallt. Små gubbar med skägg och röd luva. Varför gör de så? Och så kom husse in med ett litet träd igen. Det har han gjort förut, men det är väldigt sällan. Och han brukar inte få behålla det så länge när han burit in det. Matte börjar gnälla redan efter nån vecka om att det barrar... Men direkt när han burit in det hänger de upp saker i trädet. Massor av fina bollar och sånt. Och de säger till mig att jag inte får röra. Vad ska man då ha detta till? Men jag kunde inte låta bli att kolla lite när de åkte iväg en stund för att handla. Då tittade jag lite närmare på en av de små skäggiga tomtarna som de ställt på en byrå. Men han var rätt tråkig. Man fick bara en massa ludd i mun. Matte lyckades i alla fall att få honom att bli sig ganska lik igen efter att hon torkat av luvan och kammat ut skägget. Men jag fattar inte vad hon ska ha den till??? 

Fundersam Koy

Jag har startat en egen väckelserörelse. Det börjar vid halv sextiden på morgonen då jag börjar vakna och då jag tycker att de andra ska vakna. Då tar jag avstamp från trappan och tar ett extra långt hopp upp i sängen. Då brukar jag landa på husses ben eller mage, sedan lägger jag mig uppe vid mattes huvudkudde. Jag placerar min nos/mun precis framför hennes näsa/mun och så delar vi på utandningsluften. En puss mitt på näsan brukar hon också få. Då drar hon bort ansiktet och jag kravlar efter... om hon gäspar är det extra spännande. Då kan man stoppa in nosen i den öppna munnen och kolla läget.Jättespännande, för att se om man hinner undan innan munnen stängs igen! Sedan kryper jag över till husse och gör ungefär likadant tills han börjar vakna. Sedan går jag ett varv i huset och så börjar jag om igen. Då ser jag till att bli klappad också. Jag trycker helt enkelt in huvudet under mattes hand så hon måste klappa på mig. Om hon slutar klappa så puttar jag på henne tills hon kommer igång Igen. Det funkar ganska bra faktiskt...men vissa dagar tar det ändå låååång tid att få fart på dem. De kallar det helger. Jag kallar det dötrist! 

Morgonpigg Koy


Idag har vi varit på inskolning. Vi ska nämligen få vara på lekkollo en hel vecka efter nyår. Vi ska få leka och träna med barn medan matte och husse håller på med annat. Spännande. Så idag har vi varit och hälsat på några timmar. Och vi har letat godis, vi har letat rätt på och öppnat godispaket och vi har tränat cirkuskonster. Himla roligt var det men oj, så trött man blev! Vi har också provlegat soffan och tittat på lite film Och vi har konstaterat att den duger. Ja, den är till och med helt OK! Vi kommer att ha det jättebra! Och matte - bli inte alltför förvånad om om jag tävlar i freestyle utan dig i vår! 

Utlånad Koy





I kväll var en spännande och ovanlig kväll. Inte nog med att vi kom iväg sent från jobbet så det blev en fartfylld hemresa, det blev en väldigt kort mellanlandning hemma också innan vi for vidare ner till klubben för att vara med på Julmys. Först fick jag inte vara med, utan matte tog bara med farbror Abbe in när hon skulle käka skinkmackan. Undrar hur hon tänkte då.....? Det är ju ganska stor chans att bli av med maten när han finns med... Men sedan kom hon ut och hämtade mig, så fick Abbe sitta i bilen istället. Och oj vad många det var som var där! Både två- och fyrbenta! Och min favvotant var också där!!! Hon har alltid varit så himla snäll och kul att leka med, ända sedan jag var liten! Men idag var hon faktiskt lite konstig. Jag har aldrig träffat en tant som uppför sig så här! Hon tyckte att jag skulle ligga still så hon kunde pussa mig ohämmat och oavbrutet. Så fort jag rörde mig för att busa lite, eller för att pussa tillbaka så skällde hon på mig. När jag var still blev jag totalt upphånglad. Slickad i hela ansiktet! Av en tant! Och det var inte lite heller! Och ingen kom till min hjälp... De bara skrattade och tyckte att vi var "sååå söta". Söta! jo, jo! Blöt i hela fejan! Och inget törs man ju säga heller... Hon är ju trots allt väldigt snäll - även om jag tycker att det är lite överdrivet. Nu förstår jag faktiskt vad matte menar med att de är lite speciella de där flatcoated typerna. De har en tendens till att överdriva. Men det är tur att de är så snälla;). 

Sönderpussad Koy



Ovido - Quiz & Flashcards