Alla inlägg under oktober 2014

Matte håller på och dammsuger och bäddar rent i sovrummet när husse ropar att maten är klar. "Kommer strax" svarar hon. Efter en stund kommer hon upp för trappen och så hör jag hur hon säger att hon inte är klar där nere, och "vi får passa så att inte Abbe går ner och lägger sig".... Hmmm... jag undrar jag vad hon gjort för spännande.... har hon gömt nå´t, tro?


Matte och husse sitter och äter och pratar med varandra så det är ingen som märker när jag smyger ut ur matrummet och ner för trappen... Dörren till sovrummet har hon skjutit igen. Så brukar det inte vara.... Den brukar alltid stå öppen.... Hmmm. Nå´t skumt är på gång... Jag puttar upp dörren - det är en baggis. Det är bara farbror Abbe som har problem att öppna en dörr som står på glänt. Fånigt! Det är ju bara att knuffa till den, ju, så kommer man in.


Här ligger det smutsiga lakan i en hög på golvet och i sängen finns inga lakan alls. Bara madrasser och en hög med rena lakan.... Kan det vara så att hon har gömt nå´t under madrassen tro? Bäst att kolla. Jag får lov att putta undan den där högen med rena grejer för att kunna komma in under. Men... det finns ju ingenting här?! Märkligt! I smutstvätten på golvet då? ... Nej - jag hittar ingenting här heller... Undrar jag varför Abbe inte skulle gå ned hit????


Till slut har matte ätit färdigt och går ner för att fortsätta. "Men vad i ..." hörs det där nerifrån och sedan anklagar hon mig för att ha varit i sängen!?! Hur kan hon veta det?

Ja, jag har långt lockigt svart hår. Och??? Det finns det väl fler som har? ... Fast inte i den här familjen förstås... Tänkte inte på det...   

Kollande Koy



Oj, vad det var länge sedan jag loggade in för att blogga! Jag ber om ursäkt till alla som säger sig ha saknat mina små uppdateringar här. Jag ska försöka bättra mig.   


Det betyder inte att det inte hänt nå´t - nej tvärt om - det har varit minst sagt fullt upp sedan sist!!! Vi har haft semester en stor del av blogguppehållet. Och sedan har vi tränat oss på att komma tillbaka till de normala rutinerna igen efter en låååång semester och det var minsann inte det lättaste! Men nu är vi nog snart tillbaka igen...


Den senaste veckan har dock inte varit riktigt som det brukar. Jag och farbror Abbe har fått vara med matte på en konferensanläggning där det var fullt av hundar och människor i varenda rum, det var bilar och burar, koppel, leksaker och godispåsar på hela området och dessutom massor av goda luktfläckar överallt i omgivningen. Det var ett riktigt eldorado av härliga, roliga upplevelser varvat med trista och tråkiga men ändå avkopplande perioder av vila på rummet eller i bilen... Matte (och alla de andra tvåbeningarna i SBK) har lyssnat på föreläsningar och lärt sig en massa nya roliga saker - och det tycker jag är bra! Hon blir så mycket roligare att ha att göra med när hon ska testa alla de nya idéerna hon har fått. En av de bästa sakerna är att hon idag har kommit på att hon ska leka med oss igen. Plötsligt har någon (Eva Bodfäldt och Tobias Gustavsson heter de visst) fått henne att inse att hennes lekar inte alltid är så där jättespännande längre efter några års tid.   TACK för det!

Matte blev inte ens sur på mig i kväll när jag fyndande tennisbollen ur torktumlaren och gömde den i sängen medan hon åt middag. Tvärt om - hon hjälpte till att leta rätt på den när hon ätit färdigt (ja, jag hade faktiskt glömt var jag lade den) och sedan fick jag springa med den ända till torktumlaren och så fick jag belöning för att lägga tillbaka den igen. (Kul med lättförtjänt godis.) Sedan har vi lekt flera nya spännande lekar, packat upp mattes väskor och vi har haft jättekul när vi sorterade tvätten. Vi har också varit ute i skogen och haft inkallningslekar med dragkamp och vi har hittat på flera nya lekar inomhus i kväll. Hoppas nu bara att mattes leklust håller i sig. Annars kräver jag att ni tar med henne på kurs igen. Förstått?

Lekledaren Koy




Ovido - Quiz & Flashcards