Alla inlägg under juni 2015

PT

Jag är en PT! En äkta löpcoach! Bara så ni vet det! 

I morse när vår kompis var här på besök så tyckte vi att det var läge för lite löpning. Matte var lite dagen efter kvällen före så hon var inte så pigg. Och då vill hon inte så gärna leka, så då får vi se till att roa oss själva.... Sagt och gjort. Vi gick allihop upp i skogen på morgonpromenaden och jag sprang som vanligt i förväg. Farbror Abbe höll sig ganska nära matte men vår kompis hakade på mig och tycket det var kul att sträcka ut. Härligt! Han behöver motion! Så jag sprang i en stor cirkel runt matte och han hängde på. Men han kom ganska snart en bra bit efter och började skälla frustrerat för att han inte hängde med. Bäst att sakta in lite.... så jag tog ett varv till ite långsammare och nu gick det bättre. Han hängde med. Kul! Nu kör vi! Ett varv till! Kom igen! Du kan!!!   


Men ganska snart så blev han trött och började sacka efter... frustrationsskallen blev mer och mer ihållande... nåja... Vi vet ju alla hur knäckande det kan vara att alltid komma sist, så nu är det bäst att jag satsar på att låta honom vinna några gånger... så när jag kan viker jag av i en stor båge runt honom och plötsligt ligger han före mig... jag knappar in på honom, men jag håller några meters lucka till honom så han får ligga före ganska länge. Och när han sedan håller på att ge upp då springer jag förbi och börjar dra igen... några meter före bara... han knappar in.... Han kommer ifatt... och han vinn....er....inte.... - för då drar jag igen. Hi, hi... Borta! Kom och ta mig om du kan!!!  

Först som sist - Koy


Åååå vad tråkigt jag har! Nu har vi varit hemma i flera timmar och det händer ingenting här... Det finns risk att man dör av leda! Idag har vi jobbat hela dagen. Det innebär för våra människor att vi får en morgonpromenad innan vi åker iväg till jobbet och sedan går det ut på att ligga under ett skrivbord en hel dag. Så när som en lunchpromenad då förstås. Vi får aldrig göra nåt kul när vi är på jobbet, men å andra sidan verkar inte matte göra så mycket hon heller. Hon sitter/står mest och stirrar på en skärm och knattrar på en massa tangenter. Ibland sitter hon och babblar med folk, men vi får inte vara med då heller. 


Efter jobbet åkte vi direkt till en tävling och jag fick springa några agilityloppet med matte. Det var kul - men väldigt kort. Matte var i alla fall väldigt nöjd med mig, men inte med sig själv. Men det är OK matte! Du måste bara träna lite mer så du blir lite snabbare.  Men nu är vi hemma och jag vet inte vad jag ska hitta på. Matte tycker att jag borde vara trött - men hur tänker hon då? Jag har ju bara sovit en hel dag och sedan sprungit två lopp på 25 - 30 sekunder vardera. Blir man trött av det? Nää, inte jag! Visst, vi har gått några promenader också, men det är väl inget?! Nä, kom igen! Nu leker vi! Jag plockar fram lite saker och så kommer jag med dem till dig så får du gissa var jag har hittat dem. Det är väl kul? Annars kan vi göra den där andra - jag hämtar nåt, tuggar lite på det och sedan får du gissa vad det har varit. Vad tycker du matte? Vilken ska vi göra? 

Uttråkad Koy



Det är verkligen urusel service på vissa matställen! Det tar hur lång tid som helst att få mat och när man påtalar att det är tomt på faten så tar det låååång tid innan det fylls på. Hemma hos mig är ett sånt ställe. 

Inte för att jag är speciellt hungrig. Det är jag sällan. Inte ens efter en lång tävlingsdag som idag. Men vad ska man med matskålar till om de är tomma???Vattenskålen är ju ständigt fylld. Det tycker jag att matskålen också ska vara!


Min matte och jag är inte helt överens om hur rutinerna här hemma ska vara, men nu kräver jag faktiskt att de gör en uppryckning! I kväll när vi kom hem efter kvällspromenaden åt jag upp dagens frukost som matte ställde ner på golvet igen. Sedan gick hon. Men när jag hade ätit upp var det ju tomt i skålen och inte fyllde hon på inte. Nä då! Jag var tvungen att påtala ganska högljutt att det behövdes mer. Till slut kom hon och hällde upp lite till. Bra - men jag säger som hon brukar göra de gånger jag inte vänder direkt vid en inkallning: det där var RIKTIGT dåligt! Det duger inte! Skärpning!


Det är tomt i min aktiveringsboll också! Inte en enda godis kvar i den. Men jag slänger med den ändå. Visst! Men det är roligare när det trillar ut en godis då och då. Så jag blir tvungen att säga till om det också! Att de aldrig kan se vad som behöver göras! Ska man behöva påtala allting så tydligt? Det är riktigt usel service! 


Men när det nu äntligen är påfyllt går jag ut på altanen och dricker vatten ur en blomkruka och lägger mig och sover en stund och hoppas att tjänstefolket rycker upp sig i fortsättningen. 

För lite curlad-Koy

Skapa flashcards