Direktlänk till inlägg 29 augusti 2016

Saknaden är stor...

Det är så himla tomt utan dig! Du har ju alltid funnits där och när du sedan inte gör det är allt annorlunda... Bara en sån sak som att gå ut och gå. Matte brukar ju alltid säga att "nu går vi tillsammans" och då betyder det att du går ytterst på vänster sida, jag i mitten och sedan matte på min högra sida. Det här har matte varit jätte envis med sedan jag var liten och det har liksom blivit en vana.... Nu finns ingen som är ivägen på vänster sida längre! På gott och ont. Det är inte lika trångt längre, men inte heller lika tryggt.... Åtminstone inte för grannens katt...  


Matte har också plockat bort min matskål och hittat på att jag ska ärva din. Det är ju jättekonstigt! I den där "matbaren" med både mat- och vattenskål har jag tidigare bara fått dricka vatten - även om jag då och då provat att sno din mat... och nu ska jag få den som min egen tänkte hon. Men att stå på din plats och äta, det klarade jag inte.   Matte fick lov att flytta "matbaren" till min plats som jag är van vid... Sen har hon tyckt att hon skulle kunna återgå till att bara ge mig min mat igen. Men hallå! Jag har ju vant mig vid att få samma som du, även om jag bara fick lite, när du bara åt mjukmat för att du hade ont i munnen. Så jag har varit tvungen att matstrejka några dagar... Det är väl himla fräckt att bara ändra så där???


Sen är det en massa andra saker som är väldigt annorlunda också. Som när matte och jag var ute i skogen härom dagen och medan jag sprang och rastade så tappade matte bort flera saker. Ja - hon är fortfarande himla klantig!

Hon ropade på mig och sa att jag skulle sitta på hennes vänstra sida - och då brukar ju du alltid sitta till vänster om mig också - och sedan gjorde hon ett sånt där tecken och pekade att jag skulle springa iväg, men jag fattade inte vad hon menade riktigt... Vad skulle jag springa iväg för? Vart? Det blev ju nå´t helt annat än när vi har gjort det där tillsammans. Du och jag fick ju sitta bredvid varandra och du berättade ju alltid när vi skulle ut och hitta nå´t... ...sedan fick en titta på när den andra letade.   Det är klart att jag hade koll på dig under tiden - det är bara matte som inte fattat det!!!  Nu fick hon lov att visa mig att hon ville att jag skulle leta rätt på alla hennes tappade saker alldeles själv. Det enda som var bra med det, var att jag fick alla belöningarna själv och jag behövde inte vänta heller... och nu när vi har gjort det några gånger så har det blivit rätt så kul att vara sakletare igen!


Att vara ensam hemma är himla mycket tråkigare utan dig också! Även om du inte ville leka så var det skönt att kunna ligga bredvid dig och mysa. I lördags när matte och husse var borta fick jag i och för sig ett ben att gnaga på, men det hade varit bättre om du var här! Det var mycket bättre när vi samarbetade om att hålla vakt. När jag ska fixa det själv så kan jag inte sova lika djupt, så jag blir mycket tröttare av det. Tur att de inte var borta så länge i alla fall.  


Alla ritualer och vanor blir också jättekonstiga utan dig: Som i morse när vi kom hem från promenaden i spöregnet så stannade matte som vanligt på trappan utanför dörren och så frågade hon mig "Kan du skaka dig innan vi går in?" Klart jag kan! Varför skulle jag inte kunna det? Det har jag ju lärt mig av Abbe. Hon blev riktigt förvånad faktiskt. 

Och trots att matte alltid tyckt det varit lite jobbigt med blöta hundar innanför dörren, så var just det - att bli torkad med ett badlakan - en av dina stora favoriterstunder. Så där innanför dörren i morse började matte plötsligt gråta och så saknade vi dig extra mycket igen.     


En annorlunda Koy




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Min matte har varit försvunnen. Länge! OJ, vad jag har väntat... och väntat... och väntat... Hon försvann natten mellan onsdag och torsdag och sedan har hon inte synts till. Jag har suttit vid fönstret och tittat ut, jag har lyssnat efter motorljud...

I vårat område bor det ett antal små hundilskna "tussar" som brukar skälla ut mig varenda gång vi möts - helt utan anledning faktiskt. Jag har ju faktiskt inte gjort nå´t. Ännu.    Nu när vi har "kusinbesök" är det inte heller helt lämpligt att gör...


Vi har besök av min kusin från landet sedan en vecka. Han är en lite annorlunda typ kan man säga. En walesare och ibland lite svår att förstå. De snackar ju så konstigt. Jag fattar inte riktigt vad det är han håller på med när han går iväg för sig sj...

      Äntligen Hemma! Visst är borta bra - men hemma är faktiskt bäst! "Borta" har de senaste dagarna varit på några campingplatser i Dalarna med husvagnen, matte och husse, och större delen av tiden har jag åkt bil och promenerat bland en massa ...

  I går fick jag mig en överdos av bilar! Det var bilar på längden, bredden, höjden och tvären... Minst... Dagen började med bilresa från campingen till Rättvik och där var det någon sån där bil-happening som alla med stora fina bilar måste vara ...

Ovido - Quiz & Flashcards