Direktlänk till inlägg 26 september 2016

Ensam hemma

Min matte är en föreningsmänniska. Vet ni vad det är?
Nä, det vet inte jag heller faktiskt. Men jag vet att det är inte gott. Och det är inte roligt.

För min del betyder det i alla fall att hon är borta på en massa tråkiga möten och jag får vara ensam hemma. Eller med husse. Ofta är det samma sak. Husse sitter och äter inne med mig och sedan går han ut och då är jag ensam i alla fall.


Någon enstaka gång får jag följa med på ett tråkigt möte, men då brukar det bara innebära att ligga still på golvet i en klubbstuga. Hur kul är det på en skala? Det enda jag kan roa mig med då är att hitta någon att gosa med. Men det är i alla fall bättre än att inte få någon uppmärksamhet alls.  


Men ofta får jag vara ensam hemma. Det är ju bara några timmar, säger matte... och du behöver träna på det...Varför då? Jag tycker inte att jag behöver kunna det!
Jag har just lärt mig att det är väldigt trist att vara ensam hemma. Jag har nämligen aldrig varit det förut. Jag har alltid haft sällskap av en eller två katter och farbror Abbe. Men nu finns ingen av dem kvar och det är tråkigt.


När man är Border collie och har en katt att hålla reda på då har man inte tråkigt. Jag lärde mig ganska snabbt efter att jag flyttat in här att det bara fanns en plats som krävde hårdbevakning och det var kattluckan. Om jag ständigt bevakade den så ingen katt smet ut så hade jag aldrig sysselsättningsbrist. Katterna var inte helt förtjusta i detta, men jag höll mig sysselsatt.   


När katterna sedan tagit slut, och kattluckan monterats bort, har det varit lugnare men jag har ju alltid haft sällskap. Och övervakning. Farbror Abbe har visat hur man ska göra när man blir lämnad hemma. Man ska ligga och sova! Och om jag inte sov så kom han och sa till mig.   Men jag var ju inte alltid trött så jag kunde sova. Så jag hittade på lite annat ibland... Men det gillade inte Abbe. Påstod han... Han som hade lärt sig att man inte fick kolla vad som fanns på bänkarna i köket, på bordet och i ryggsäcken - han var värsta ögontjänaren! För varenda gång jag fyndade nå´t ätbart så kom han och tog det ifrån mig, åt upp det, och så var det bara att gå och lägga sig igen... Men nu är han inte här längre och passar på mig...


Ikväll när matte var iväg på ett möte så bestämde jag mig för att hitta på nå´t. Jag kanske kan göra lite nytta? Så jag tog hand om städningen av träningsväskan. Det var bergis en hel vecka sedan den städades sist, så det var på tiden. De där gamla godisarna sjöng faktiskt på sista versen redan och tuggpinnen som hon lovade mig i söndags den låg kvar där på botten av väskan. Det var tur att jag hittade den innan den också hann bli äcklig. Jag hann vända upp och ner på nästan hela väskan innan hon kom hem igen. Mest var det bajspåsar, första hjälpen-väska, vattenflaskor och sånt, men även några ganska roliga leksaker som jag hittade och plockade ut på golvet. En av leksakerna monterade jag sönder och kollade inuti också... Men det fanns inget kul där...

Men tror ni att jag fick någon uppskattning för allt jobb jag lagt ner? Nä - inte ens ett tack fick jag! Trots det tycker jag att det är roligare att ha nå´t att göra när jag blir lämnad, så nästa gång hittar jag nog också på nå´t kul   .

Uttråkad Koy



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Min matte har varit försvunnen. Länge! OJ, vad jag har väntat... och väntat... och väntat... Hon försvann natten mellan onsdag och torsdag och sedan har hon inte synts till. Jag har suttit vid fönstret och tittat ut, jag har lyssnat efter motorljud...

I vårat område bor det ett antal små hundilskna "tussar" som brukar skälla ut mig varenda gång vi möts - helt utan anledning faktiskt. Jag har ju faktiskt inte gjort nå´t. Ännu.    Nu när vi har "kusinbesök" är det inte heller helt lämpligt att gör...


Vi har besök av min kusin från landet sedan en vecka. Han är en lite annorlunda typ kan man säga. En walesare och ibland lite svår att förstå. De snackar ju så konstigt. Jag fattar inte riktigt vad det är han håller på med när han går iväg för sig sj...

      Äntligen Hemma! Visst är borta bra - men hemma är faktiskt bäst! "Borta" har de senaste dagarna varit på några campingplatser i Dalarna med husvagnen, matte och husse, och större delen av tiden har jag åkt bil och promenerat bland en massa ...

  I går fick jag mig en överdos av bilar! Det var bilar på längden, bredden, höjden och tvären... Minst... Dagen började med bilresa från campingen till Rättvik och där var det någon sån där bil-happening som alla med stora fina bilar måste vara ...

Ovido - Quiz & Flashcards