Alla inlägg under januari 2017

Att "ägodela" är nåt nytt och trendigt bland tvåbeningarna har jag hört...
Det går visst ut på att man har saker tillsammans och att alla inte behöver äga allting. Det tycker jag låter som en rätt bra tanke faktiskt. Jag tycker att andra kan dela med sig mycket mer till mig! Och det är ju inte nödvändigt att jag ska nöja mig med att bara ha en matte och en husse som klappar på mig och kelar med mig. Det vet ju alla som har träffat mig att jag gillar att bli ompysslad och att få gosa med nästan alla. Likaså med grejer. Även om de andra har köpt eller fått sakerna så kan väl jag få äga dem? Jag tycker vi inför det! Alltså är allt ditt även mitt. Och leksakerna som fanns i Bodils packning de måste vi ju också kunna dela på. Den där lilla valpen till exempel. Den var ju jättesöt! Lite mager i och för sig, men himla kul! Nu har jag lekt med den en stund och nu är den ännu tunnare... Men jag tycker vi gör så här: Vi delar! Jag tar utsidan så kan Bodil ta hand om resten...  

 

Generös Koy




Gott nytt år alla vänner! Hoppas ni haft det bra - det har jag! 

Jag har träffat en massa kompisar som jag har sprungit och lekt med och de senaste dagarna har jag också haft en labbetjej, Bodil, på besök som sovit över hos oss. Oj, vad jag har saknat att springa runt och busa med en labbe - på riktigt labbevis! Vet ni inte vad det är? Jo, det är att jaga varandra, småtacklas lite, och så jaga lite igen. Man kan låtsas vara helt ointresserad och gå iväg, för att sedan springa på och göra en ny attack från sidan... Typ så här: 
 


Det enda felet med detta var att matte satte på henne en långlina, för att kunna stoppa henne om rådjuren skulle råka dyka upp. Bodil är ju ganska ung och vi vet ju inte hur rådjuren uppför sig i närheten av Bodil, så det är bäst att vara försiktig. (När de får syn på mig står de bara still och väntar på att vi ska passera. De har väl lärt sig att det inte är någon idé att springa, för jag kommer bara och hämtar tillbaks dem då.   Nej, jag skojar... matte har sagt att jag inte får det - så jag skvallrar bara för henne att de står där, så får de stå kvar...)

Linan gjorde dock att Bodil fastnade lite då och då i sly och trädgrenar när vi lekte, så matte fick lov att komma till undsättning och trassla loss henne. Men när vi springer i stora varv och det är glest mellan träden har vi rätt kul ändå. Det är faktiskt riktigt roligt att få vara lekfarbror till en ungdom som är trevlig och visar respekt. Jag har inte behövt uppfostra henne alls ännu. (Om man bortser från att jag fick säga till henne att låta bli min matskål, då förstås.) 

När vi lekt en stund så här så fortsatte vi promenaden och plötsligt försvann Bodil iväg som en oljad blixt. Men min matte är rätt snabb hon också, så hon fick tag i änden av linan - men då var det för sent... Bodil hade hittat en badpöl och lyckats trampa sönder isen och tagit ett dopp redan.   Attans så kallt det måste ha varit! Men hon såg bara förvånad ut när matte hann fram till henne och sa åt henne att komma upp. Vafför då? Jag har ju kul! 

(Bodil förstod i alla fall att man ska lyssna när matte låter så där bestämd. Så där lät hon mot mig också på nyårsafton när jag kollade badtemperaturen nere vid sjön på vår morgonpromenad, men då var det i alla fall ingen is på vattnet... men jag gick upp då också.) 


När vi kom in och matte hade torkat oss torra fick vi varsit ben att ligga och tugga på. Och jag måste säga att jag blev imponerad! Jösses vilket tempo hon kunde tugga ben med! Där ligger jag verkligen i lä. Så för att undvika att hon sätter i sig allt på en gång och får ont i magen så är det bäst att jag gör en insats och tar hand om benen... Alla benen alltså....  

Kompisen Koy





Skapa flashcards