Direktlänk till inlägg 4 augusti 2017

Bäst i semestertest

   

  Äntligen Hemma! Visst är borta bra - men hemma är faktiskt bäst!

"Borta" har de senaste dagarna varit på några campingplatser i Dalarna med husvagnen, matte och husse, och större delen av tiden har jag åkt bil och promenerat bland en massa andra turister. Sedan har det ju också blivit lite bad och vanliga hundpromenader också - men egntligen alldeles för lite, enligt min uppfattning.


Min matte och husse är ju riktiga nybörjare på det här med husvagn och campingplatser, så de har ingen riktig koll ännu. Förra året var första husvagnssemestern på typ 25 år, så de behöver helt klart bli mer rutinerade på att leta upp sin typ av campingplatser... för de vill inte vara på samma ställen som alla andra...


I tisdags åkte vi hemifrån mot Dalarna för att hitta nå´t bra ställe i närheten av Dalhalla utanför Rättvik - men inte i kaoset kring Classic car week i Rättvik. Onsdagen var tänkt för ett besök där och med avslut på Dalhalla, men resten av tiden skulle vi bara turista runt. Så matte satt som kartläsare i bilen och letade efter lämpliga campingställen. Kanske kan det finnas nå´t vid Leksand?

Hon hittade en annons om Leksands camping och ditåt styrde de medan matte läste vad som stod... Lite misstänksamma blev de vid benämningar som "familjecamping" och "barnens favorit" och när de upptäckte att det låg som närmsta granne till ett sommarland så var beslutet enkelt: Ta oss härifrån!


Via en kringående rörelse runt Tällberg styrde vi söderut igen och nu hade matte hittat nåt som hette Västanviks camping som hon guidade oss till.  Det ligger jättevackert och är ett litet, lugnt och fint ställe med bra sandstränder för att gå i och bada - men väldigt långgrunt!
    

Nästa dag tillbringades bland bilar, bilar och åter bilar... och sedan sov vi en natt till på den här campingen.


På torsdagen åkte vi vidare mot Mora och Orsa och matte fortsatte att kolla efter Campingplatser. När matte såg reklamen för Orsa Grönklitt så bestämde hon oss för att dit upp skulle vi åka. Det lät ju helt fantastiks bra med gångavstånd till Rovdjursparken, restauranger på toppen, modernt servicehus och skogen inpå knuten. Sagt och gjort. Långt var det och det gick upp, upp, upp... Till slut var vi där enligt en skylt som hälsade oss välkomna - till en stor grusplan med ett antal elstolpar på. Ett servicehus fanns det och fyra andra husvagnar, varav en höll på att packa ihop för att ge sig iväg...

Orsa Grönklitt måste ha en fantastisk marknadsföringsavdelning i alla fall...

Nåväl, när vi ändå är här är det väl lika bra att se sig omkring då. Först till fots då jag fick en promenad. Jag kan intyga att skogen var det inget fel på, men den var väldigt lik den vi har hemma. Sedan var de hungriga och bestämde sig för att hitta de där restaurangerna. Så husvagnen fick stå kvar när vi åkte till Rovdjursparken och husse gick och kollade. Nä - det föll inte på läppen, så in i bilen igen och iväg upp till topprestaurangen. Båda mina tvåbeningar ställer sig och läser menyn, tittar på varann och frågar samtidigt: "känner du för nåt av det här?" Svaret från båda var "nej." "Särskilt inte till det priset." 

Innan vi hoppade in i bilen igen så tittade vi på utsikten och sedan gick det bara utför! 


Jaha - men vi får väl ta en titt på Orsa camping då, säger matte....

I incheckningen frågade matte: "har du nån ledig hörna i utkanten utan en massa skrikande barn och full turister, för oss och en hund? Killen garvade och sa att det hade han - långt där borta vid hundbadstranden, där är det inte så många som vill bo. Det är för jobbigt att gå ända hit till lekplatsen och badet... 

Det passade oss perfekt! Även här testade jag det långgrunda badet och vi gick dessutom på en ordentlig promenad runt det stora området innan vi tog kväll. 


Resultatet av årets semestertest på två campingplatser:

Västanviks camping får mitt omdöme "bäst i test 2017". Det är en lagom stor, lugn och fridfull camping som ligger vackert och är välskött. Matte lägger in en liten reservation mot vattenransoneringen i servicehuset, men vem behöver duscha där när man kan bada i sjön?


På andra platsen kommer Orsa campings hundhörna. Den enda kritiken mot denna var att de helt missat att sätta ut papperskorgar på den här delen av området, vilket resulterade i att mycket hundskit låg kvar. Alla med hund gick ju här, så det var en klar miss i planeringen. 


Årets långnäsa utdelas till matte för besöket vid Orsa grönklitt. Lärdom: Man ska inte tro på allt man läser..


Årets erfarenhet: Fråga efter en lugn hörna och de blir glada att kunna göra dig nöjd med de mest svåruthyrda platserna. 😜


Expertsemestrare Koy



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Min matte har varit försvunnen. Länge! OJ, vad jag har väntat... och väntat... och väntat... Hon försvann natten mellan onsdag och torsdag och sedan har hon inte synts till. Jag har suttit vid fönstret och tittat ut, jag har lyssnat efter motorljud...

I vårat område bor det ett antal små hundilskna "tussar" som brukar skälla ut mig varenda gång vi möts - helt utan anledning faktiskt. Jag har ju faktiskt inte gjort nå´t. Ännu.    Nu när vi har "kusinbesök" är det inte heller helt lämpligt att gör...


Vi har besök av min kusin från landet sedan en vecka. Han är en lite annorlunda typ kan man säga. En walesare och ibland lite svår att förstå. De snackar ju så konstigt. Jag fattar inte riktigt vad det är han håller på med när han går iväg för sig sj...

  I går fick jag mig en överdos av bilar! Det var bilar på längden, bredden, höjden och tvären... Minst... Dagen började med bilresa från campingen till Rättvik och där var det någon sån där bil-happening som alla med stora fina bilar måste vara ...

  Det började med att vattnet runt båten var grumligt av flytande gröna flingor. Inte jättestora, men tillräckligt för att vattnet skulle se riktigt smutsigt ut. "Usch", sa matte, "det där får du inte dricka". "Och eftersom du alltid dricker när du...

Ovido - Quiz & Flashcards