Alla inlägg den 18 september 2017

Min matte har varit försvunnen. Länge!

OJ, vad jag har väntat... och väntat... och väntat... Hon försvann natten mellan onsdag och torsdag och sedan har hon inte synts till. Jag har suttit vid fönstret och tittat ut, jag har lyssnat efter motorljuden från hennes bil och ljudet av hennes steg och jag har sökt efter hennes vittring varje dag vi kommit hem, men nej, ingen matte...   

Första natten låg jag på hallgolvet och höll vakten innanför ytterdörren. Jag vaknade vid varenda bil som åkte förbi utanför, men ingen matte kom... Konstigt nog verkade inte husse bry sig så mycket. Han sov som vanligt som en stock,och lämnade allt ansvar för vakthållningen till mig.  Det gör det ju extra jobbigt så jag har inte fått sova ordentligt varken på dagarna eller nätterna. På dagarna har jag ju som vanligt varit med husse på jobbet, men även där måste jag ju hålla kollen på folk som kommer och går. Jag gillar i  och för sig mitt jobb, men det funkar bättre när man får sova på nätterna.    


På kvällarna och hela helgen har jag suttit på pass i fönstret och tittat ut. Utom när vi gått på promenader förstås. Men ingen matte... Så igår kväll orkade jag inte längre.   När husse gick och lade sig följde jag med och la mig i mattes säng...ZZzzzzz... och snart träffade jag en liten gubbe i röd mössa som slängde sömnsand i mina ögon...zzzzzzz... och jag drömde om att matte kom hem...  zzzz.... Jag drömde att jag hörde hennes bil köra in och att det smällde i bildörrar. Jag drömde om hur hennes steg kom fram till ytterdörren och hur nyckeln sätts i låset, dörren öppnas och hon kommer in i hallen. Jag drömde att hon pratade, men det var så konstig det hon sa... Jag hörde så tydligt "men vad i hela friden har hänt? Var är Koy?" samtidigt som hon går mot trappen....

Men jag visste ju att det bara var en dröm... eller... 

... vad är detta?... det är så verkligt... jag kan höra hennes steg och hennes röst och jag kan känna hennes vittring....Stegen närmar sig trappan... och plötsligt går det upp för mig: Det är ingen dröm! Det är min matte och hon står mitt i trappan!   Och nu är jag där också!   

OJ, vilken lycka! Min matte är hemma! Vi stod mitt i trappan och kramades jättelänge och jag ville inte släppa taget om hennes hals. Sedan fick jag ligga och sova tätt intill henne resten av natten. Såååå sköööönt.

Fönstertittaren Koy 


 

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards