Direktlänk till inlägg 22 mars 2015

Bättre utsikt

Det är ordning på min matte! Ja, åtminstone vissa dagar. Eller, åtminstone delar av vissa dagar. Eller, åtminstone då och då under vissa dagar...   


Idag har hon varit sån. Hon har hållt på och städa och pyssla hela tiden och är allmänt urtråkig! Men det är en fördel med det hon gjort idag - hon har förbättrat utsikten åt mig. Ja, hon har faktiskt putsat några fönster. De som hon påstod var allra värst. Och konstigt nog var det just mina fönster... 

Mina fönster - det är alltså de fönster som jag använder mest. Alltså det lilla i hallen där man kollar vilka som kommer på uppfarten och det stora i vardagsrummet, där man kan stå i soffan och se ut igenom och hålla koll på vilka grannkatter som vågar sig in på vår tomt. Man kan också få en jättesnabb glimt av vilka hundar som går förbi på vägen utanför, även om det mesta av vägen skyms bakom syrenhäcken. Det är min favoritspaningsplats när matte och husse inte är hemma och jag inte har så mycket annat att pyssla med. 


När matte höll på som bäst morrade hon åt mig om några stora kladdiga fläckar på fönstrena... Vilka orättvisa beskyllningar! Det är ju flugorna som gör de där äckliga prickarna som är över hela rutorna efter en vinter. Jag bara råkar slå nosen i rutan då och då. Som när rådjuren och räven kommer, eller när flera grannkatter kommer samtidigt - då ökar spänningsläget markant där ute och man måste anstränga sig för att se ordentligt. Jag har i alla fall lärt mig att vara jätteförsiktig om fönsterbelysningen som står där och om mattes blommor. När jag var liten blev hon så himla grinig när jag hade rivit ner nå´t där  och då brukade hon förklara för mig att jag är en hund och att hundar inte får vara på fönsterbrädorna.  


Det där har jag aldrig riktigt fattat. Skulle det vara så mycket bättre med en fet katt i fönstret än en liten söt och smidig hund? Varför då??? 


När husse kom in hörde jag hur matte berättade att den där nya brummande fönsterskrapan funkade mycket bättre än hon vågat hoppas på och att det gick mycket lättare och fortare att putsa fönstrena nu.... Och vet du vad matte? Det är nog en himla tur det - för du behöver använda den en gång till snart.... För det där stora fönstret i vardagsrummet du vet - det har en konstig stor fläck mitt på rutan igen. Är inte det konstigt?


Spanaren Koy










 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Min matte har varit försvunnen. Länge! OJ, vad jag har väntat... och väntat... och väntat... Hon försvann natten mellan onsdag och torsdag och sedan har hon inte synts till. Jag har suttit vid fönstret och tittat ut, jag har lyssnat efter motorljud...

I vårat område bor det ett antal små hundilskna "tussar" som brukar skälla ut mig varenda gång vi möts - helt utan anledning faktiskt. Jag har ju faktiskt inte gjort nå´t. Ännu.    Nu när vi har "kusinbesök" är det inte heller helt lämpligt att gör...


Vi har besök av min kusin från landet sedan en vecka. Han är en lite annorlunda typ kan man säga. En walesare och ibland lite svår att förstå. De snackar ju så konstigt. Jag fattar inte riktigt vad det är han håller på med när han går iväg för sig sj...

      Äntligen Hemma! Visst är borta bra - men hemma är faktiskt bäst! "Borta" har de senaste dagarna varit på några campingplatser i Dalarna med husvagnen, matte och husse, och större delen av tiden har jag åkt bil och promenerat bland en massa ...

  I går fick jag mig en överdos av bilar! Det var bilar på längden, bredden, höjden och tvären... Minst... Dagen började med bilresa från campingen till Rättvik och där var det någon sån där bil-happening som alla med stora fina bilar måste vara ...

Ovido - Quiz & Flashcards