Direktlänk till inlägg 6 november 2014

När kattan är borta...

... då är det minsann ingen som dansar runt på bordet i det här huset. Nej, då är det jag som tar över och då vilar varken jag eller de halta lössen. Och det är jobbigt vill jag lova! Det är mycket som ska göras och många att hålla reda på! Men det måste ju göras, för husse klarar det helt klart inte utan mig.


Första dagen när matte var borta funkade det hyfsat. Då var vi med husse hela dagen på jobbet och sanningen att säga så sov jag större delen av dagen. Matte och jag hade ju varit på kurs hela helgen så jag var ganska så trött och sliten. Men när vi sedan kom hem var jag tvungen att börja jobba. För när vi hade ätit och varit ute på kvällspromenaden gick farbror Abbe och lade sig och starx därefter även husse. Utan att matte hade kommit hem. Så kan vi inte ha det! Så jag fick lov att ta nattpasset själv första natten. Och det innebär att man måste fundera över alla bilar som kommer ner för backen utanför. Är de på väg till oss... eller inte??? Det är faktiskt lite knepigt att avgöra ibland, eftersom vi bor nedanför en backe och en kurva och det är många som saktar ner just där... Så för säkerhets skull så skällde jag och talade om för dem att det är bäst att de håller sig utanför vår tomt! Hellre en gång för mycket än en gång för lite tänkte jag eftersom husse sover ganska tungt i vanliga fall. Och om han sover är han ju inte till någon nytta alls om man ska hålla objudna gäster på avstånd...


Husse gnällde lite när matte ringde nästa dag, det hörde jag allt. Han sa att han inte fått sova så mycket. Ska han säga! Vem sov mest av oss tror ni???   

Jag var så trött att jag faktiskt sov hela dagen efter, förutom på lunchen då förstås när vi fick vår promenad.


Men även andra natten var det jag som fick lov att hålla kollen, men då kom i alla fall farbror Abbe upp och hjälpte mig genom att ligga uppe i hallen istället för nere i sovrummet. Och det är lite lättare när vi är två för då kan jag koppla av lite mer i en förhoppning om att någon av oss kommer att vakna om det händer nå´t. Men inget hände... och ingen matte kom...


Det är klart slitsamt det här med nattarbete, det vet alla som jobbat så ett tag. Och det är svårt att vara alert hela tiden. Så det kanske inte är så konstigt att vi inte var på vår vakt fullt ut idag när husse stod och lagade middag och ytterdörren öppnades och matte klev in i hallen... MIN MATTE KOM HEM!!!!!!!!!!!!     Vilken lycka!!! Och vilken lättnad! Nu kan jag få sova igen på nätterna i lugn förvissning om att om det kommer en elak inkräktare till oss så får de med henne att göra istället.  

Väktaren Koy







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Min matte har varit försvunnen. Länge! OJ, vad jag har väntat... och väntat... och väntat... Hon försvann natten mellan onsdag och torsdag och sedan har hon inte synts till. Jag har suttit vid fönstret och tittat ut, jag har lyssnat efter motorljud...

I vårat område bor det ett antal små hundilskna "tussar" som brukar skälla ut mig varenda gång vi möts - helt utan anledning faktiskt. Jag har ju faktiskt inte gjort nå´t. Ännu.    Nu när vi har "kusinbesök" är det inte heller helt lämpligt att gör...


Vi har besök av min kusin från landet sedan en vecka. Han är en lite annorlunda typ kan man säga. En walesare och ibland lite svår att förstå. De snackar ju så konstigt. Jag fattar inte riktigt vad det är han håller på med när han går iväg för sig sj...

      Äntligen Hemma! Visst är borta bra - men hemma är faktiskt bäst! "Borta" har de senaste dagarna varit på några campingplatser i Dalarna med husvagnen, matte och husse, och större delen av tiden har jag åkt bil och promenerat bland en massa ...

  I går fick jag mig en överdos av bilar! Det var bilar på längden, bredden, höjden och tvären... Minst... Dagen började med bilresa från campingen till Rättvik och där var det någon sån där bil-happening som alla med stora fina bilar måste vara ...

Ovido - Quiz & Flashcards