Alla inlägg den 29 september 2013

Lita aldrig på en tvåbening med dammsugare! Det har farbror Abbe alltid sagt, men jag har ärligt talat aldrig fattat varför. Förrän idag. Idag är hon sig inte riktigt lik, min matte.


Det började i veckan som gick med att både Abbe och jag har blivit getingstugna här hemma på tomten. Hon har sett dem, de slöa getingarna som flugit ner och satt sig i huvudet på oss och stuckit till. Helt oprovocerat! Usch så dumma de är. Det gör ju jätteont! Så matte har börjat fundera över var de kommer ifrån och så upptäckte hon ett getingbo i slipersen bredvid vår uppfart. De ska inte vara där, tänkte hon och bestämde sig för att se till att de flyttar.


Men en av dem tyckte inte att det var någon bra idé. Så han stack min matte. Om han hade frågat mig först, så hade jag kunnat tala om att det är oklokt att göra så. Men han frågade inte. Och nu är det krig! Och hon drar sig inte ens för kemisk krigsföring. Hon är grym! Utrustad med en dammsugare och en sprayflaska med radar tog hon sig an uppdraget - att utrota dem! (Nu var det inte längre tal om någon flytt. Nu skulle de dö!) Hon startade dammsugaren och höll slangen mot deras ingångshål och så sprayade hon radar rakt in i hålet... OJ vad det surrade. (Jag stod instängd i hallen och tittade ut genom fönstret och matte fick springa undan flera gånger för att de inte skulle komma åt henne igen.) Så gjorde hon en ny attack - och dammsög upp alla vimsiga getingar som flög ut. Så höll hon på lääänge idag och sedan, när det verkade vara slut på surrande elakingar stängde hon av dammsugaren, stoppade påsen i en plastpåse och knöt till och slängde den i tunnan. Så reta aldrig en tvåbening med dammsugare. Det kan gå riktigt illa.

Övervakaren Koy


Ingen har väl trott att min matte skulle börja köra rally? Även om husse ofta anklagar henne för att köra fort, så är det bara ute på vägarna. Den senaste tiden har hon dessutom passat sig extra noga, för hon lyckades visst missa att hon åkte förbi en fotoautomat härom veckan, och de bilderna måste man betala massor för trots att de inte var nåt vidare bra.  

Igår var hon i alla fall på Rallykurs med Abbe, utan bil. Eller - jag låg ju i bilen men den stod still på parkeringen, medan de knallade runt på planen. Matte var kartläsare och förare och Abbe skulle bara göra det han blev tillsagd. Det går till så att man går en bana med en massa skyltar, där det står på vad man ska göra. Så man behöver ha en läskunnig tvåbening med sig som berättar vad det står, så man kan göra rätt. Och det gjorde Abbe, så det gick riktigt bra. Och kul var det också, sa de. Synd då att jag inte ick vara med. 


Men jag fick köra lite agility sedan, när Abbe fick ligga i bilen och vila. Så då provade jag också att köra lite rally-tempo, men det pallade inte matte med riktigt. Hon ville bara att jag skulle gasa på sista rakan, hela resten av banan skulle gå lugnt och kontrollerat... Men det är ju så kul med lite race, här och där. Och jag tycker det är ganska så svårt att vara återhållsam på agilityplanen. 

Speedy Koy


Ovido - Quiz & Flashcards