Direktlänk till inlägg 3 augusti 2016

Guldhundar

Hemkomna från senaste seglingen så ringer matte en massa samtal... Bla,bla,bla... supertrist! Men hon har lovat att vi ska göra nå´t i kväll. Kanske åker vi till klubben och tränar, eller nå´t... Men först ska hon bara...

Ja, ja... hon blir väl klar så småningom. Jag passar på att kolla om soffan står kvar och känns precis som den gjorde innan vi åkte.... Det gör den! Vilken tur! ... och matte babblar vidare.... Så plötsligt hör jag henne säga "...då är det bäst att jag kommer med hundarna då. De är duktiga på att leta."  JA!!! Jippie! Äntligen är det nå´n som har tappat bort nå´t igen! Det var superlänge sedan sist!     Kom igen nu matte så åker vi!   

När matte väl fått i sig lite mat så ger vi oss iväg i bilen. Det är mattemor som har varit ute och plockat blåbär igår och tappat bilnyckeln någonstans i skogen. Men hon hade ingen tanke på att be oss om hjälp, minsann. Nä - hur skulle hon kunna veta att vi kan sån´t? Vi är ju bara ett par hundar... Tror hon ja! Vi är faktiskt mer än så. Vi är hundar som kan leta saker vi. Riktiga sakletare är vi.


Nåväl, först åkte vi och hämtade mattemor så hon kunde visa oss var hon hade varit, och sedan körde vi upp i skogen. När vi kom fram var det ett väldigt begränsat område hon varit på, som tur var, för det var riktigt risigt och svårt att ta sig fram på vissa ställen.

Matte bad oss sitta bredvid henne och sedan skickade hon iväg mig rakt fram och jag sprang ut och sökte. Sedan fick farbror Abbe prova en gång och sedan var det min tur igen.... Då plötsligt hittade jag en bekant lukt. Jag stannade och plockade upp den - men sedan kom jag på att ... det här var nog fel...tror jag...  såna här ska jag ju inte plocka upp... eller?  Fast... nu har hon ju sagt att vi ska leta massor av gånger... Hjälp Abbe!

Och Abbe kom. Till mattes förvåning reste han sig och sprang fram till mig där ute och tittade på marken och gjorde en stående markering. Nu fattade matte ingenting! Så hon sprang ut till oss. Och hon skrattade och klappade faktiskt om oss när hon fick syn på kantarellen på marken.   Ni är jätteduktiga, sa hon, men nu letade vi ju faktiskt saker... eller hur? Nu fortsätter vi! Hon tog kantarellen och stoppade den i fickan och sedan började hon om med att skicka ut oss varannan gång. Varannan gång fick vi vila, varannan söka... Så höll vi på länge... och vi blev jättetrötta... och vi var nära att ge upp. En gång till bara åt det här hållet sa matte, men drick lite vatten först.

Sedan skickade hon ut Abbe först. Han sprang ut - och tvärnitade. DÄR VAR DEN!!!! Vilket jubel det blev från matte. Och vad mycket godis hon bjöd på! Och när mattemor sedan föstod att Abbe faktiskt hade hittat hennes nyckel blev hon också jätteglad och klappade om honom extra mycket. Hon konstaterade att vi hade sparat en massa pengar åt henne idag och dessutom besparat henne en himla massa besvär med att skaffa en ny nyckel till bilen. Den ensamma, trasiga kantarellen som matte gav henne kände hon dock inget större behov av. Men vi klassas nu som guldhundar hemma, som både kan hitta "skogens guld" och borttappade nycklar i skogen.

Sakletaren Koy - mitt i livet



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Min matte har varit försvunnen. Länge! OJ, vad jag har väntat... och väntat... och väntat... Hon försvann natten mellan onsdag och torsdag och sedan har hon inte synts till. Jag har suttit vid fönstret och tittat ut, jag har lyssnat efter motorljud...

I vårat område bor det ett antal små hundilskna "tussar" som brukar skälla ut mig varenda gång vi möts - helt utan anledning faktiskt. Jag har ju faktiskt inte gjort nå´t. Ännu.    Nu när vi har "kusinbesök" är det inte heller helt lämpligt att gör...


Vi har besök av min kusin från landet sedan en vecka. Han är en lite annorlunda typ kan man säga. En walesare och ibland lite svår att förstå. De snackar ju så konstigt. Jag fattar inte riktigt vad det är han håller på med när han går iväg för sig sj...

      Äntligen Hemma! Visst är borta bra - men hemma är faktiskt bäst! "Borta" har de senaste dagarna varit på några campingplatser i Dalarna med husvagnen, matte och husse, och större delen av tiden har jag åkt bil och promenerat bland en massa ...

  I går fick jag mig en överdos av bilar! Det var bilar på längden, bredden, höjden och tvären... Minst... Dagen började med bilresa från campingen till Rättvik och där var det någon sån där bil-happening som alla med stora fina bilar måste vara ...

Ovido - Quiz & Flashcards