Direktlänk till inlägg 11 augusti 2016

Syster Koy

Det senaste dygnet har varit ganska påfrestande för oss alla, men främst för farbror Abbe som inte mår bra. Vi vaknade natten till igår av att Abbe hade ont och vankade runt i huset. Ner för trappan, la sig på hundbädden, hässjade och slickade sig, reste sig och gick upp igen. Gång på gång... Matte, som hade beställt en tid till veterinären i nästa vecka för att kolla hans bakre kindtänder, tänkte att det var tandvärk. Stackars Abbe! .... och han vankade... upp och ner, suckade och hässjade.... Vi andra sov inte så mycket vi heller men vi försökte...


När det blev morgon och matte gick upp och kollade Abbes mun så sa han som vanligt ingenting. Så jag tänkte att det är bäst jag hjälper till. Så när Abbe la sig ner på golvet så passade jag på och visade matte att det är här - jag pekade med nosen på Abbes vänstra mungipa - och Abbe morrade åt mig. Han MORRADE! Fattar ni? ABBE MORRADE.

Men jag ska ju bara hjälpa dig! Fast du luktar inget vidare ur mun hörru!   Men det var ju ett jättebra sätt!

"Ja, jag fattar" sa matte. "Nu har det framgått med alla önskvärd tydlighet att han har ont. Vi kan inte vänta till i nästa vecka. Låt honom vara nu."


När vi sedan gick ut och rastade var Abbe inte som vanligt. Han ville nog, men han verkade inte orka ordentligt, men jag fick i alla fall jobba ett tag innan vi kom hem igen och matte ringde en massa samtal.

Sedan åkte de. Utan mig. "Du får vänta hemma" sa matte, "det är för varmt i bilen."   


Och de var borta länge... innan matte kom hem - ensam. Abbe blev kvar hos veterinärerna för operation, vad det nu är för nå´t. Men det måste vara nå´t otäckt för nu är det matte som är konstig. Hon är liksom lite frånvarande.... hon går bara och väntar på att telefonen ska ringa.... och när den väl ringde så meddelade de att de var försenade på grund av att det kommit in akutfall som de varit tvugna att ta före. Men så fort de har tid så kommer de att operera Abbe och kolla vad det är för nå´t som orsakat knölen i munnen.

Så nu får jag lov att ta hand om henne och pyssla om henne  och när Abbe kommer hem så kan jag hjälpa till att ta hand om honom också.

Vårdhunden Koy




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Min matte har varit försvunnen. Länge! OJ, vad jag har väntat... och väntat... och väntat... Hon försvann natten mellan onsdag och torsdag och sedan har hon inte synts till. Jag har suttit vid fönstret och tittat ut, jag har lyssnat efter motorljud...

I vårat område bor det ett antal små hundilskna "tussar" som brukar skälla ut mig varenda gång vi möts - helt utan anledning faktiskt. Jag har ju faktiskt inte gjort nå´t. Ännu.    Nu när vi har "kusinbesök" är det inte heller helt lämpligt att gör...


Vi har besök av min kusin från landet sedan en vecka. Han är en lite annorlunda typ kan man säga. En walesare och ibland lite svår att förstå. De snackar ju så konstigt. Jag fattar inte riktigt vad det är han håller på med när han går iväg för sig sj...

      Äntligen Hemma! Visst är borta bra - men hemma är faktiskt bäst! "Borta" har de senaste dagarna varit på några campingplatser i Dalarna med husvagnen, matte och husse, och större delen av tiden har jag åkt bil och promenerat bland en massa ...

  I går fick jag mig en överdos av bilar! Det var bilar på längden, bredden, höjden och tvären... Minst... Dagen började med bilresa från campingen till Rättvik och där var det någon sån där bil-happening som alla med stora fina bilar måste vara ...

Ovido - Quiz & Flashcards