Alla inlägg under maj 2012

Idag har jag varit jätteduktig! Igen! Nåja, inte hela dagen, men större delen i alla fall. I morse var vi lite osams, matte och jag, eller snarare hon med mig. Hon påstår att jag hade kottar i öronen, men det var inte alls sant. Sanningen var att jag struntade i henne - men berätta inte det, då kanske hon blir upprörd igen. :) Hon har lite svårt att förstå att hon inte alltid är så himla kul att springa till. Särskilt inte när alternativet är att skrämma iväg grannens katt eller ett rådjur som obekymrat står och käkar på våra blommor. Jorden kretsar kring mig - inte kring henne! Nåja, vi blev sams igen och vi har varit på vallkurs igen. Där skötte jag mig utmärkt och de påstår att det hänt mycket bara sedan förra veckan. Vi började med att vara i en fålla igen och det gick jättebra. Sedan fick vi prova att ha större utrymme, ute i hagen. Det var svårt! Och det klarade inte matte heller. Hon klantade sig rejält och glömde bort att hålla reda på fårskallarna, så det blev jag tvungen att försöka fixa. Och när de sprang åt olika håll blev det jättesvårt och stressigt... Jag är ju ändå bara en... Och jag är ganska ny på det här... När matte väl fattat att hon måste ha koll på var hon har fåren också så gick det bättre. Sedan åkte vi som vanligt till klubben och matte hade kurs där. De fick göra en massa roliga inkallningsövningar medan jag och Abbe fick ligga kvar i bilen och vänta. Orättvist! Men de var himla duktiga hörde jag... Massor av beröm fick de... Och säkert gott godis oxå...Väl hemma blev det lugn och avkoppling och nu är jag väldigt trött; natti, natti! Koy

Idag har matte och jag varit på stadsbesök. Ja, ni tror mig kanske inte, men så är det. Vi har gått en promenad runt staden tillsammans med en lokal guide (och hennes unghund) och vi har kollat på fåglar på kajen, provat att gå på bryggor, konstiga underlag, passerat en massa barnvagnar och andra hundar och till och med en massa lösspringande barn. En solig vårsöndag i Waxholm händer det massor. Matte konstaterade att jag behöver träna mer på att gå mot fåglarna på kajen och samtidigt lyssna. En svår konst! Jag är fullt koncentrerad på vad de där fläderhängda sakerna ska hitta på härnäst, eftersom de verkar svåra att hålla ihop i en flock. Då har jag helt enkelt inte tid att lyssna på en massa synpunkter från matte. Vi har dessutom varit på en uteservering och jag har lugnt legat bredvid den andra grabben under bordet medan tvåbeningarna intog sin lunch. Det var ingen konst egentligen, det var bara lite trist. Efter allt detta när vi började bli lagom trötta åkte vi till klubben och tränade lite mer. Det blev lite agilityhinder och lite starter innan vi gav upp och åkte hem. Nu är jag mätt och trött, skönt att få krypa ihop och vila en stund. Stadskillen Koy

Tänk vad det ska borstas hela tiden! Och torkas tassar! Hela tiden! Och Dammsugas... Kan man inte bara få vara? Jag kan erkänna att vi fäller en del, men vad är det för fel på tofflor? Min päls är dessutom så lätt att den flyger runt, så varje gång en dörr öppnas samlas tussarna i stora sjok; då är de ju lätta att ta bort sedan. Eller varför inte skapa korsdrag? Nu har matte fått någon form av frispel, så hon dammsuger minst en gång om dagen och så kommer hon med alla dessa borstar.... Jag försöker hålla mig undan i det längsta, men hon ger sig inte. Ändå säger hon att hon tycker det är fint med päls..., men hon vet väl inte vad hon ska säga... Snart kommer hon väl att lovorda de släthåriga eller nakenhundarna... :(Koy hårfager

Först ska man komma hem efter en lång dag på jobbet och få nå't i sig. Idag tog det en timme att komma hem pga alla vägarbeten, men väl hemma hade husse varit duktig och stannat till vid Thaivagnen och "lagat middag". Jättegott för våra tvåbeningar och det allra bästa med detta är att det alltid är så mycket mat att det blir över till oss också. Så vi fick vår mat utdrygad med rester - det är fest, det! Sedan blev det promenad med matte och sen kommer myyyset... Vilket betyder att man gullar.... I soffan och myser med sina tvåbeningar så mycket som möjligt. Medan de glor på en film kan de samtidigt klappa och gosa, och det är jätteskönt. Hoppas att ni alla har det så här:)Mys-Koy

Jag ser inte ut som ett får, jag uppträder inte som ett får och jag låter inte som ett får. Men jag luktar som ett får! Det beror nog på dagens övningar då jag varit med matte på vallningskursen igen och vi har tränat henne att försöka ta sig loss från fårskocken. Jag hade till uppgift att hålla balansen, dvs att hålla mig på andra sidan fåren mitt emot matte och hålla ihop och förflytta tackorna när matte flyttade på sig. Men hon hade klara problem att komma loss. Inne i fållan hade hon sex tackor kring benen nästan hela tiden, men när vår fröken sade till henne att ta sig loss blev det himla kul jobb för mig! Så vi tränade henne på det och efter ett tag var hon riktigt duktig och gav mig flera utmaningar att lösa. Tyvärr regnade det nästan hela tiden vi tränade och det blev mer och mer lerigt inne i fållan... Och väldigt svårt för matte att hålla sig på benen. Men mig skulle hon ha till att ligga still i leran flera gånger. Hon var i alla fall jättenöjd med mig när vi var klara och hon säger att jag gör större framsteg än hon själv gör. Och jag är nog beredd att hålla med:) Efter dessa övningar åkte vi direkt till klubben för att matte skulle hålla kurs, och då fick jag vila i bilen under tiden. När matte ville ha assistans fick Abbe ställa upp och visa. Lika bra det; jag var lite för trött för att visa upp nå't... ... Men efter kursen fick jag träna lite annat också med matte; först lite positioner med agilitykursen som störningar och sedan starter och några jacko på agilityhinder. Det regnade dock fortfarande, så jag var väldigt fuktig i pälsen när vi åkte hem. Är det då konstigt att jag luktar som ett helt får? Nyduschad Koy

Min matte är stolt, supernöjd och mäkta imponerad! Av mig!!! Idag har jag jobbat på mattes kontor hela dagen, och haft styrelsemöte på kvällen, vilket innebär att vi gjort ett pass på drygt 11 timmar med endast ett par korta pauser och jag har fixat det galant. Det är i och för sig inte första gången, men hon blir ändå lika imponerad av att jag klarar av det. Frågan är varför... Jag har ju sovit större delen av dagen - det är ju värre för henne som jobbat en massa under tiden:)) jag har i och för sig haft full koll på vilka som kommit och gått under dagen. Men i morgon tar vi igen det. Då är det min tur att jobba! Då ska jag få träffa fårskallar igen:) Kontorsråttan Koy

Idag har vi varit på agilitykurs igen. Det gick sådär... Till att börja med hade jag riktigt svårt att koncentrera mig och jag klarade inte riktigt att hålla mig i skinnet. Jag var bara tvungen att få spriiiiiiinga! Fort, fort, fort, runt runt, runt....Men Enligt matte hade det beteendet inte så mycket med agility att göra, så hon tyckte inte det var helt OK. Så jag blev tvungen att börja anstränga mig för att få träna vidare. Då blev det mycket bättre. Och då fick jag leka med bollen och ha dragkamp med matte. Och så fick jag köra ett varv till på hindren och sedan koppla av med mer lek med matte. På slutet av kvällen var jag riktigt duktig på att klara flera svåra hinder, så matte var riktigt nöjd i alla fall när vi åkte hem. Nåja, man kan inte vara bäst på allt. Åtminstone inte från början:) Springaren Koy

Hej! Är det nå'n som vet när det är intagning till scenskolan och hur det går till att söka? Jag är nog ett skådespelarämne, sägs det. Jag är himla duktig på att se väldigt oskyldig ut. Jag kan också konsten att blidka, att se skuldmedveten ut och att kramas när behovet uppstår. När matte skäller på mig brukar jag snabbt springa till husse och åla upp i hans famn och lägga framtassarna runt halsen på honom. Det funkar ofelbart! Då brukar husse ta mig i försvar:) Det funkar också att göra tvärtom (de är ju inte så himla smarta mina tvåbeningar) :)). Jag kan också spela svältande hund; funkar inte så bra på matte och husse som på andra... Men med mer träning så... Skådisen Koy

Ovido - Quiz & Flashcards